Leidraad onderzoekend leren

Onze Leidraad onderzoekend leren is een bron van informatie over de didactiek van onderzoekend leren. Het is een bundeling van al onze kennis en ervaring in onderzoekend leren die we sinds 2009 samen met diverse basisscholen hebben opgedaan.

In de leidraad laten we aan de hand van de zeven stappen van onderzoekend leren zien hoe je een project in de klas kunt vormgeven. Praktische tips en verhelderende voorbeelden helpen leerkrachten hierbij op weg. In de leidraad wordt regelmatig verwezen naar materialen op de website. Die zijn hieronder bij de betreffende stap te vinden. Alle materialen zijn onderverdeeld in hulpmiddelen voor in de klas, voorbeelden uit de praktijk en verdiepende informatie. De informatie hieronder is zonder de leidraad niet goed te gebruiken.

 

Goede voorbereiding is een belangrijk onderdeel van een succesvol project onderzoekend leren. De leerlingen stellen zichzelf de vraag hoe een onderzoeker eruit ziet en wat zij of hij doet. De leidraad biedt o.a. handvatten bij het maken van een lessenoverzicht en het bespreken van de zeven stappen van onderzoekend leren.

Hulpmiddelen voor in de klas

Verder lezen, kijken en luisteren

  • Bekijk ter voorbereiding van een project de lezingen van de onderzoekers. Voor ieder thema is een lezing van de onderzoeker opgenomen. Te vinden bij de lesmaterialen.
  • Er zijn twee lessen beschikbaar om leerlingen kennis te laten maken met onderzoek en onderzoekers van de Radboud Universiteit en het Radboudumc. Onderaan deze pagina te vinden (les 1 en 2).
  • Bekijk video-module 1 om meer te leren over wat wetenschap is, hoe wetenschappers onderzoek
    doen en hoe dat aansluit bij hoe kinderen leren.

Praktijkvoorbeeld: Evaluatie en opbrengst van het project door de leraar en pabo-student

Praktijkvoorbeeld: Tips voor leraren die ook met dit project aan de slag willen

Onderzoekend leren vraagt een actieve rol van de leerling én de leerkracht. Nieuwsgierigheid is de basis van de vragen die de leerlingen formuleren. Een belangrijke rol van de leraar is deze nieuwsgierigheid zo goed mogelijk te prikkelen. ‘Leidraad onderzoekend leren’ biedt handvatten om een onderzoekend klimaat in de klas te creëren met onder andere voorbeeldvragen om de leerlingen in het leerproces te begeleiden.

Hulpmiddelen voor in de klas

Verder lezen, kijken, luisteren

Meer informatie over dialogische gesprekken

Meer informatie over scaffolding

De zeven stappen van onderzoekend leren volgen de empirische cyclus, die de basis vormt van wetenschappelijk onderzoek. Van het introduceren en verkennen van een onderzoeksthema, via het vragen en onderzoeken, tot het concluderen, presenteren en reflecteren, ‘Leidraad onderzoekend leren’ bevat een helder overzicht. Het legt alle stappen van de cyclus uit en laat zien hoe je deze in de klas kunt uitvoeren. Het is daarmee een handzaam naslagwerk voor leerkrachten om een onderzoekende houding te cultiveren in de klas.

Voorbeeld uit de praktijk

Voorbeeld uit de praktijk

Hulpmiddelen voor in de klas

  • Het WKRU heeft verschillende hulpmiddelen ontwikkeld om leraren te helpen de nieuwsgierigheid van hun leerlingen te prikkelen. Klik hier voor onze hulpmiddelen over nieuwsgierigheid.
  • Bij ieder thema is door de Radboud Science Teams een introductieativiteit voor in de klas uitgewerkt. Op iedere hoofdstukpagina is het hoofdstuk te downloaden waarin deze activiteit beschreven staat. Via de pagina ‘Lesmateriaal‘ kan je doorklikken naar de thematische pagina’s.

Verder lezen, kijken en luisteren

Hulpmiddelen voor in de klas

  • Bij ieder thema is door de Radboud Science Teams een aantal verkennende activiteiten uitgewerkt. Op iedere hoofdstukpagina is het hoofdstuk te downloaden waarin de activiteiten beschreven staan. Via de pagina ‘Lesmateriaal‘ kun je doorklikken naar de thematische pagina’s.
  • Meer informatie over observeren is te vinden op de pagina Observeren. Hier zijn zowel het hoofdstuk ‘Nieuwsgierig door observeren’ uit boek 7 te downloaden als diverse activiteitbeschrijvingen om observeren met leerlingen te oefenen.

Verder lezen, kijken en luisteren

Voorbeeld uit de praktijk

Voorbeeld uit de praktijk

Hulpmiddelen voor in de klas

Verder lezen, kijken en luisteren

Meer informatie over vraaggestuurd leren

Meer informatie over de didactiek van natuuronderwijs

Hulpmiddelen voor in de klas

  • Meer informatie over observeren is te vinden op de pagina Observeren. Hier zijn zowel het hoofdstuk ‘Nieuwsgierig door observeren’ uit boek 7 te downloaden als diverse activiteitbeschrijvingen om observeren met leerlingen te oefenen.

Onderzoek presenteren: Bijenkorf journaal

Onderzoek presenteren: Hoe denken mensen over macht?

Hulpmiddelen voor in de klas

Hulpmiddelen voor in de klas