De muziek van zwarte gaten

Zwarte gaten zijn moeilijk te onderzoeken omdat ze alles, dus ook licht, in de omgeving aantrekken. Je kunt ze daarom op geen enkele manier direct waarnemen. Om toch onderzoek te doen naar zwarte gaten wordt gemeten hoe de zwarte gaten hun omgeving beïnvloeden. In parallel met dit onderzoek gaan de leerlingen objecten indirect waarnemen met fotografie en geluid. Zo leren ze conclusies trekken op basis van observaties – net als echte onderzoekers die het heelal proberen te begrijpen.

Met deze les maken leerlingen (groep 7/8) op een actieve manier kennis met het onderzoek naar zwarte gaten. Radboud Science Award winnaar dr. Béatrice Bonga heeft deze les in enkele klassen zelf gegeven. Vanwege het enthousiasme hebben we een versie van de les gemaakt die leerkrachten zelf kunnen geven!

1,5 uur

Voor wie?
Leerlingen uit groep 7 en 8

Duur
Ongeveer 1,5 uur

De les in het kort
Tijdens deze les gaan de leerlingen op een interactieve manier kennis maken met onderzoek naar zwarte gaten. De les bestaat uit een korte uitleg video (~10 minuten) en drie activiteiten. De begeleidende PowerPoint leidt je door de activiteiten heen.

  • Leerlingen leren wat zwarte gaten zijn en hoe er onderzoek naar wordt gedaan;
  • Leerlingen krijgen inzicht in hoe wetenschappers onderzoek doen naar iets dat niet zichtbaar is;
  •  Leerlingen leren conclusies te trekken op basis van observaties;
  • Leerlingen ontdekken hoe onderzoekers een beeld van het heelal krijgen op basis van beperkte informatie.

Kinderlezing door Béatrice Bonga

Opname van de lezing die Béatrice Bonga gaf voor een publiek van Nijmeegse basisschoolleerlingen tijdens de uitreiking van de Radboud Science Awards in 2024. In de lerarenhandleiding wordt er naar deze video verwezen.

Ontwikkeld door

Het project ‘De Muziek van zwarte gaten’ is in het schooljaar 2024-2025 ontwikkeld door de volgende mensen:

Radboud Universiteit
Béatrice Bonga en Anna van Asselt

Wetenschapsknooppunt
Jan van Baren-Nawrocka en Lisanne Leenheer