Wetenschap de klas in!

Automatisch gedrag

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Automatisch gedrag gaat over het aanleren en onderdrukken van automatisch gedrag. Hoe komt het dat we onhandig automatisch gedrag toch blijven doen?

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Automatisch gedrag wordt in hoofdstuk 4 behandeld in het negende boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Het project ‘Automatisch gedrag’ is in het schooljaar 2018-2019 ontwikkeld door een team van onderzoekers van de Radboud Universiteit, basisschoolleraren en het WKRU. Het Radboud Science Team ‘Automatisch gedrag’ bestond uit de volgende personen:

Onderzoekers Radboud Universiteit
Hanneke den Ouden, Willeke Menks, Ruben van den Bosch, Monja Froböse, Lieke Hofmans en Johannes Algermissen.

Scholen
De Lappendeken in De Steeg: Florentine Sallevelt en Marscha de Winther.
De Regenboog in Malden: Jacky Schipper, Christel Pullens en Esther Pranger.

Verder lezen, kijken, luisteren

Activiteiten

Voor het thema Automatisch gedrag zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt. 

Introductieactiviteit: Automatisch gedrag in spelletjes

Activiteit 1: Iedere dag automatisch gedrag

Activiteit 2: Automatisch gedrag veranderen

Activiteit 3: Springen of blijven zitten?

Activiteit 4: Automatisch gedrag bij dieren

Activiteit 5: Levend neuraal netwerk

Activiteit 6: Experimenteren met automatisch gedrag

Onderzoekend leren met dit thema

Onderzoeksvragen

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's