Wetenschap de klas in!

DNA

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Dit thema gaat over DNA: Erfelijkheid en kopieerfoutjes in je DNA die je leven kunnen bepalen 

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema DNA wordt in hoofdstuk 2 behandeld in het tweede boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks.

Onderzoekers Radboud Universiteit
Joris Veltman, Han Brunner, Lisenka Vissers, Joep de Ligt en Diederik de Bruijn.

Scholen
Basisschool ’t Holthuus: Yvonne Koldenhof.
Basisschool de Lanteerne: Jan Konings en Kristel Arntz.
HAN: Angelique Driessen, Charèl Huisman en Ilse van den Brand.

Download het boekhoofdstuk

Activiteiten

Voor het thema DNA zijn er een aantal activiteiten voor leerlingen uitgewerkt. In de boekenreeks zijn deze te vinden in de ervaringsverhalen voor leraren. Onderstaand vind je dezelfde activiteiten, maar dan concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Je ziet meteen welke activiteiten er zijn en welke materialen er nodig zijn bij elke activiteit. 

Introductieactiviteit: Iedereen is uniek

Activiteit 1: Op wie lijk jij het meest?

Activiteit 2: Maak je eigen DNA

Activiteit 3: Wie is het?-spel

Activiteit 4: DNA-streng complementeren

Activiteit 5: Kopiëren onder druk

Activiteit 6: Bepaal de ziekte

Activiteit 7: Van je ouders moet je het hebben

Activiteit 8: Kijk en luister

Activiteit 9: Isoleer je eigen DNA

Activiteit 10: DNA uit een banaan

Onderzoekend leren met dit thema

Stap 1 Introductie

Stap 2 Verkennen

Stap 3 Onderzoek opzetten

Stap 4 Onderzoek uitvoeren

Stap 5 Concluderen

Stap 6 Presenteren

Stap 7 Verdiepen



< Terug naar overzicht van thema's