Wetenschap de klas in!

Elkaar begrijpen

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Elkaar begrijpen gaat over de vraag hoe we elkaar kunnen begrijpen. Er wordt o.a. uitgelegd waarom robots moeite hebben ons te begrijpen. Wat gebeurt er in ons brein als we elkaar proberen te begrijpen?

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Elkaar begrijpen wordt in hoofdstuk 4 behandeld in het vijfde boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Dit hoofdstuk is gebaseerd op een project dat is vormgegeven door een projectteam waarin onderzoekers van de Radboud Universiteit samenwerken met scholen en het WKRU. Het projectteam Elkaar begrijpen bestond uit de volgende personen:

Onderzoekers Radboud Universiteit
Arjen Stolk, Miriam de Boer, Iris van Rooij en Ivan Toni.

Scholen
Dr. Albert Schweitzerschool, Renkum: Heleen Ufkes, Geertruida Tesink, Bianca Thomassen en Ruud Hermans.
Mariaschool, Boven-Leeuwen: Marion Annard.

Verder lezen, kijken, luisteren

Activiteiten

Voor het thema Elkaar begrijpen zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt. 

De nummering van de activiteiten komt niet overeen met het boek.

Introductieactiviteit: Kennismaking met Asimo

Activiteit 1: Lezingen over het thema Elkaar begrijpen en de hersenen

Activiteit 2: Het fribble-spel

Activiteit 3: Fribble met gebaren

Activiteit 4: Het gedachtenexperiment met Asimo

Activiteit 5: Hints

Onderzoekend leren met dit thema

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's