Wetenschap de klas in!

Gedachte-experimenten

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

In het hoofdstuk Gedachte-experimenten ontdek je hoe je experimenten kunt uitvoeren door te redeneren en wat je hiervan kunt leren.

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Gedachte-experimenten wordt in hoofdstuk 3 behandeld in het tiende boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Het project ‘Gedachte-experimenten’ is in het schooljaar 2019-2020 ontwikkeld door een team van onderzoekers van de Radboud Universiteit, basisschoolleraren en het WKRU. Het Radboud Science Team ‘Gedachte-experimenten’ bestond uit de volgende personen:

Onderzoekers Radboud Universiteit
Carla Rita Palmerino, Ariën Voogt en Simon Jacobs.

School
Basisschool de Gazelle in Arnhem: Bart Lemans, Mathijs Zwanenburg, Paulien van Tongeren en Esther van Dalen.

Verder lezen, kijken, luisteren

Activiteiten

Voor het thema Gedachte-experimenten zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt.

Introductieactiviteit: In de ban van de ring

Activiteit 1: Een luchtballon, een droom en een tunnel

Activiteit 2: Lastige vragen

Activiteit 3: Wat is het verschil?

Activiteit 4: Leerzame meningen

Activiteit 5: Het schip van Galilei

Onderzoekend leren met dit thema

Onderzoeksvragen

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's