Wetenschap de klas in!

Gedrag

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Dit thema gaat over Gedrag: Hoe zorgen je hersenen ervoor dat je verleidingen kunt weerstaan?

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema DNA wordt in hoofdstuk 2 behandeld in het tweede boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Onderzoekers Radboud Universiteit
Roshan Cools, Dirk Geurts en Mieke van Holstein.

Scholen
Basisschool de Tovercirkel: Tom van Hek.
HAN: Joey van Doorn.

Download het boekhoofdstuk

Verder lezen, kijken, luisteren

Activiteiten

Voor het thema Gedrag zijn er een aantal activiteiten voor leerlingen uitgewerkt. In de boekenreeks zijn deze te vinden in de ervaringsverhalen voor leraren. Onderstaand vind je dezelfde activiteiten, maar dan concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Je ziet meteen welke activiteiten er zijn en welke materialen er nodig zijn bij elke activiteit. 

Introductieactiviteit: Geheugentest

Activiteit 1: De Marshmallowtest

Activiteit 2: Woordweb maken

Onderzoekend leren met dit thema

Stap 1 Introductie

Stap 2 Verkennen

Stap 3 Onderzoek opzetten

Stap 4 Onderzoek uitvoeren

Stap 5 Concluderen

Stap 6 Presenteren

Stap 7 Verdiepen



< Terug naar overzicht van thema's