Wetenschap de klas in!

Geheugen

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Geheugen gaat over hoe we gebeurtenissen kunnen onthouden en hoe deze in de hersenen worden opgeslagen. Welke technieken kun je toepassen om iets makkelijker te onthouden? Waarom werken bepaalde geheugentechnieken? En op welke verschillende manieren kun je je geheugen testen?

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Geheugen wordt in hoofdstuk 5 behandeld in het zevende boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Dit hoofdstuk is gebaseerd op een project dat is vormgegeven door een projectteam waarin onderzoekers van de Radboud Universiteit samenwerken met basisscholen en het WKRU. Het projectteam ‘Geheugen’ werkte samen in het schooljaar 2016-2017 en bestond uit de volgende mensen:

Onderzoekers Radboud Universiteit
Christian Doeller, Silvy Collin, Claudia van Dun en Branka Milivojevic.

Scholen
OBS Weisterbeek, Horst: Janine Verbruggen, Annemie Lomme en Ellen Goertz.
De Tragellijn, Lobith: Erik Jägers en Reinder Rijzewijk.
Willibrordus, Spijk: Frank Hendriksen.

Activiteiten

Voor het thema Geheugen zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt. 

Introductieactiviteit: Route tekenen

Activiteit 1: Woorden leren met je lichaam

Activiteit 2: Je eigen dierentuin in de school

Activiteit 3: Video met en zonder kijkopdrachten

Activiteit 4: Het effect van een titel

Activiteit 5: Hoe kun je kennis testen

Activiteit 6: Zelf onderzoeksmateriaal maken

Onderzoekend leren met dit thema

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's