Wetenschap de klas in!

Geloven

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

In het hoofdstuk Geloven ontdek je dat islam niet per se haaks staat op tolerantie en waarom het belangrijk is om verschillende aspecten van geloven apart van elkaar te bekijken.

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Geloven wordt in hoofdstuk 2 behandeld in het elfde boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Het project ‘Geloven’ is in het schooljaar 2020-2021 ontwikkeld door een team van onderzoekers van de Radboud Universiteit, basisschoolleraren en het WKRU. Het Radboud Science Team ‘Geloof jij het?’ bestond uit de volgende personen:

Onderzoekers Radboud Universiteit
Niels Spierings, Nella Geurts MSc en Saskia Glas.

School
Basisschool de Geldershof in Lent: Judith Offermans, Daan Wieman en Sasja Willems.

Verder lezen, kijken, luisteren

Activiteiten

Voor het thema Geloven zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt.

Introductieactiviteit: Holy sushi

Activiteit 1: Geloof je het of geloof je het niet

Activiteit 2: Meningen matchen

Activiteit 3: Religieuze rangorde

Activiteit 4: Invloed inschatten

Activiteit 5: Vind de verschillen

Activiteit 6: Volg je vraag

Onderzoekend leren met dit thema

Onderzoeksvragen

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's