Wetenschap de klas in!

Kinderen redden?

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

In het hoofdstuk Kinderen redden? leer je over de opvoeding en het onderwijs in weeshuizen van de voormalige kolonie Nederlands-Indië en welke verreikende en langdurige gevolgen dit had.

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Kinderen redden? wordt in hoofdstuk 3 behandeld in het twaalfde boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Verder lezen, kijken, luisteren

Activiteiten

Voor het thema Kinderen redden? zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt.

Introductieactiviteit: Mindmap over Indonesië

Activiteit 1: Kinderen in Nederlands-Indië

Activiteit 2: Wat vind jij?

Activiteit 3: Kun je alle bronnen geloven?

Activiteit 4: Spoorzoeken in het archief

Activiteit 5: Theateractiviteit

Ervaringen in de klas

Hieronder vertellen leerkrachten Stijn Maresch en Dean van Holten en directeur Christine van Mullem van Daltonbasisschool De Borgwal in Bemmel over hun ervaringen in de klas.

“Samen met wetenschappers Marit, Maaike en Marleen hebben wij dit project ontwikkeld. Het thema betrof een weeshuis in Indonesië, het Vincentius-gesticht. De samenwerking met de drie onderzoekers verliep erg prettig. Ze zijn langsgekomen in de klas en hebben zelfs een uitje georganiseerd naar het Sint Agatha klooster, waar ze op een aangrijpende manier de leerlingen leerden om bronnenonderzoek te doen in archiefstukken.”

 

Prof. dr. Marit Monteiro kijkt mee terwijl leerlingen van De Borgwal in het Sint Agatha klooster de bronnen induiken. (Foto: Jimmy Israel)

“Wat de leerlingen het leukst vonden, waren de activiteiten zoals de theateractiviteit en het uitje naar het Sint Agatha klooster. Voorafgaand aan de uitvoer van het project vonden we het onderwerp erg theoretisch. Het was dus een uitdaging om de stof om te toveren tot concrete activiteiten waarmee de leerlingen op een actieve manier aan de slag konden gaan. Vooral de theateractiviteit was leuk omdat deze afwijkt van de reguliere lessen. Daarbij wist de theaterdocent de leerlingen enorm te enthousiasmeren. Het is dus gelukt door middel van de activiteiten om de vergaarde kennis over het thema toepasbaar en tastbaar te maken. Het deelnemen aan het project geeft ons als leerkrachten handvatten om onderzoekend leren ook in de reguliere lessen vaker toe te passen. Ook hebben wij ervaren dat het meerwaarde heeft om de gehele onderzoekcyclus samen met de leerlingen te doorlopen. De leerlingen worden nieuwsgierig gemaakt om vervolgens op basis van zowel hun voorkennis als de nieuwe stof met hun eigen onderzoek aan de slag te gaan.”

 “Wat de leerlingen onder andere van het project hebben geleerd is enerzijds het uitpluizen van archieven en anderzijds het onderbouwen van hun eigen meningen. Tijdens het uitje naar het klooster hadden de wetenschappers negen archiefdozen meegenomen. Deze waren gevuld met handgeschreven reisverslagen met fonetische woorden en oude foto’s van de klaslokalen in het weeshuis. Dit had meerwaarde omdat dit andere bronnen zijn dan de leerlingen gewend zijn. Ondanks dat de leerlingen het een pittige uitdaging vonden, gingen ze met gerichte zoekvragen enthousiast aan de slag. Dit leidde tot interessante gesprekjes en vragen, zoals of de leerlingen wel of niet opgevoed zouden willen worden door een missionaris in een weeshuis. De leerlingen leerden hun eigen meningen te onderbouwen met de informatie uit de archieven en spiegelden dit aan hun eigen leefwereld. Dit is wat onderzoekend leren biedt, namelijk de stof leren toepassen en hierop reflecteren in plaats van een vooraf bepaald antwoord opgelegd krijgen. Ook konden de wetenschappers vanuit hun expertise antwoord geven op alle vragen van de nieuwsgierige leerlingen. Tot slot zijn de leerlingen op bezoek geweest bij de Radboud Universiteit en hebben ze een wetenschappelijke lezing bijgewoond van de wetenschappers. Dit is voor velen een ervaring voor het leven.”

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's