Wetenschap de klas in!

Kleding

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Kleding gaat over de manier waarop we met kleding onze identiteit proberen uit te drukken en de gevolgen van het productieproces van kleding op mens en milieu. Onderscheidt de kleding die we dragen ons werkelijk van anderen of speelt de (sub)cultuur waartoe we willen behoren een grote rol in onze kledingkeuze? Waar komt onze kleding vandaan? En wat heeft onze vraag naar steeds nieuwe kleding voor consequenties voor mens en milieu?

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Kleding wordt in hoofdstuk 2 behandeld in het achtste boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Verder lezen, luisteren, kijken

Activiteiten

Voor het thema Kleding zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt. 

Introductieactiviteit: Kleren maken de leraar?

Activiteit 1: De ideale wereld van de glossy

Activiteit 2: Hoe zie jij je selfie?

Activiteit 3: Klassen-exactitude

Activiteit 4: Dagboek van een kledingstuk

Activiteit 5: Stoffen ontrafeld!

Activiteit 6: De prijs van kleding

Activiteit 7: Kinderarbeid op een productielijn

Activiteit 8: Je bent wat je draagt

Activiteit 9: Hoeveel water zit er in je kledingkast?

Onderzoekend leren met dit thema

Onderzoeksvragen

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's