Wetenschap de klas in!

Koning en de monarchie

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

In het hoofdstuk Koning en de monarchie leer je alle Koningen en Koninginnen van Nederland kennen en denk je na over de vraag of modern koningschap eigenlijk wel mogelijk is.

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Koning wordt in hoofdstuk 2 behandeld in het twaalfde boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Het project ‘Koning’ is in het schooljaar 2021-2022 ontwikkeld door een team van onderzoekers van de Radboud Universiteit, basisschoolleraren en het WKRU.

Onderzoekers Radboud Universiteit
Paul Bovend’Eert, Toni van Gennip en Maud Heldens.

Scholen
Basisschool de Laarkakker in Arnhem: Juliëtte Geijselaers en Koen Sibbel.
Basisschool de Laarhorst in Arnhem: Franca Corstiaensen en Robert de Bruijn.

Activiteiten

Voor het thema Koning en de monarchie zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt.

Introductieactiviteit: Wie is wie?

Activiteit 1: De macht van de koning

Activiteit 2: Het dagboek van de Koning

Activiteit 3: De Koning in de grondwet

Activiteit 4: De toekomst van het koningschap

Ervaringen in de klas

Hieronder vertelt leerkracht Franca Corstiaensen van basisschool de Laarhorst in Arnhem over haar ervaringen in de klas.

“Mijn collega’s en ik hebben samen met wetenschapper Paul een project ontwikkeld. Het thema van het project is het Nederlandse koningshuis en de monarchie. Voorafgaand aan het project hebben we samen bedacht wat we de leerlingen konden laten onderzoeken en ontdekken over dit thema door middel van verschillende activiteiten. De leerlingen waren hierover enorm enthousiast. De leerlingen vonden vooral de activiteit waarin alle Koningen en Koninginnen van de Nederlandse monarchie op volgorde moesten leggen erg leuk. Wat mij als leerkracht enorm prikkelde en enthousiasmeerde, is dat het project ruimte biedt voor iets nieuws en speciaals naast de reguliere lessen. Ook vind ik de samenwerking met een wetenschapper een bijzondere en prettige ervaring.”

Leerlingen van de Laarhorst krijgen een kijkje achter de schermen in het kantoor van prof. mr. Paul Bovend’Eert. (Foto: Jimmy Israel)

“Wat ik als leerkracht van dit project heb geleerd, is het uitvoeren van onderzoek in fases en het stellen van vervolgvragen. De leerlingen komen zelf met leuke ideeën en stellen mooie en verrassende vragen. Als leerkracht wil je daar natuurlijk een antwoord op vinden. Dit was een prikkelende uitdaging. Wat ik leuk vind aan het project is dat de leerlingen er meteen helemaal in doken en heel erg betrokken waren. De leerlingen namen zelfs boeken mee over het Nederlandse koningshuis en de monarchie. Ook maakten ze een plekje in de school voor het tentoonstellen van het project. Op deze manier raakten ook andere leerlingen van de basisschool betrokken en geïnteresseerd in het project.” 

“Wat de leerlingen onder andere van het project hebben geleerd, is dat zij zich van hun eigen mening bewust worden. Tijdens het project leren zij kritisch naar de feiten te kijken. Ook hebben zij geleerd de voor- en nadelen af te wegen van bepaalde tradities en gebruiken in de monarchie. Een voorbeeld hiervan is een activiteit die stilstaat bij erfopvolging. De leerlingen hebben gediscussieerd over wat zij van deze traditie vinden. Tijdens de activiteit wordt een zeer ongeschikte kandidaat vanwege erfopvolging tot toekomstige Koning verkozen. De leerlingen waren echt verontwaardigd over deze traditie en konden beargumenteren waarom. De leerlingen leren op een leuke manier een eigen mening vormen. Dit is veel prikkelender dan slechts opgelegd te krijgen wat de feiten zijn. In tegenstelling tot andere nevenprojecten werk je samen met een wetenschapper die ook de klas bezoekt, dit is een aangename verandering. Je staat samen met de leerlingen aan de wieg van het project. Vervolgens wordt op basis van onder andere dit project een boek gepubliceerd. Dat is iets waar ik wel erg trots op ben.”

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's