Wetenschap de klas in!

Levende cellen

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

In het hoofdstuk Levende cellen ontdek je welke verschillende cellen bestaan en hoe wij deze na kunnen bootsen.

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Levende cellen wordt in hoofdstuk 2 behandeld in het tiende boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Het project ‘Levende cellen namaken’ is in het schooljaar 2019-2020 ontwikkeld door een team van onderzoekers van de Radboud Universiteit, basisschoolleraren en het WKRU. Het Radboud Science Team ‘Levende cellen namaken’ bestond uit de volgende personen:

Onderzoekers Radboud Universiteit
Evan Spruijt, Alain André, Merlijn van Haren.

School
Basisschool de Geldershof in Lent: Judith Offermans, Anello van Ekeren en Sasja Willems.

Verder lezen, kijken, luisteren

Activiteiten

Voor het thema Levende cellen zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt.

Introductieactiviteit: Broccoli-effect

Activiteit 1: Hoe ziet een cel eruit?

Activiteit 2: Bouwen met cellen

Activiteit 3: Welke vloeistoffen mengen?

Activiteit 4: Kleur bekennen

Activiteit 5: Oppervlaktespanning

Activiteit 6: Maak je eigen namaakcel

Onderzoekend leren met dit thema

Onderzoeksvragen

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's