Wetenschap de klas in!

Protest

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Protest gaat over de ‘besmettelijkheid’ van protest en over hoe mensen elkaar in zulke situaties kunnen beïnvloeden. Wanneer springt een protest over van de ene op de andere groep en waarom? En laat jij je beïnvloeden door iemand anders en op welke manier gebeurt dat?

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Protest wordt in hoofdstuk 4 behandeld in het achtste boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Het project ‘Protest’ is in het schooljaar 2017-2018 ontwikkeld door een team van onderzoekers van de Radboud Universiteit, basisschoolleraren en het WKRU. Het Radboud Science Team ‘Protest’ bestond uit de volgende personen:

Onderzoekers Radboud Universiteit
Agnes Akkerman, Katerina Manevska en Roderick Sluiter.

Scholen
Kindcentrum STip in Swolgen en Tienray: Josan Derix, Wieke van der Worp en Margret Buskens.
OBS de Weisterbeek in Horst: Janine Verbruggen en Annemie Lomme.

Verder lezen, kijken, luisteren

Activiteiten

Voor het thema Protest zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt. 

Introductieactiviteit: Wie volg je?

Activiteit 1: Beïnvloeding in beeld

Activiteit 2: Interview een staker

Activiteit 3: Beïnvloeding door vragen

Activiteit 4: Bedenk een eigen vignettenonderzoek

Activiteit 5: Samen zijn we sneller

Activiteit 6: Debatteren

Activiteit 7: Zelf een protest organiseren

Extra activiteit 8: Begrippen rond staken en protest verbeelden

Onderzoekend leren met dit thema

Onderzoeksvragen

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's