Wetenschap de klas in!

Stress

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Stress gaat over hoe de hersenen stressreacties controleren. Ontdek verschillende manieren waarop je op stress kunt reageren. Ga je vechten, vluchten of bevries je? Wat voor lichamelijke reacties neem je waar? En wat is het effect van stress op prestatie?

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Stress wordt in hoofdstuk 4 behandeld in het zesde boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Dit hoofdstuk is gebaseerd op een project dat is vormgegeven door een projectteam waarin onderzoekers van de Radboud Universiteit samenwerken met basisscholen en het WKRU. Het projectteam ‘Stressreacties’ werkte samen in het schooljaar 2015-2016 en bestond uit de volgende mensen:

Onderzoekers Radboud Universiteit
Karin Roelofs, Floris Klumpers, Saskia Koch en Hannah Niermann.

Scholen
De Gazelle, Arnhem: Bart Lemans, Mathijs Zwanenburg, Esther van Dalen, Eileen Krechting en Paulien van Tongeren.
Dolfijnklassen Stromenland: Nicole Klaassen en Trudi Janssen.

Activiteiten

Voor het thema Stress zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt. 

Introductieactiviteit: Een onverwachte toets

Activiteit 1: Kringgesprek over stress

Activiteit 2: Presteren onder stress

Activiteit 3: Stressreacties meten: hartslag

Activiteit 4: Stressreacties meten: vechten of bevriezen

Activiteit 5: Het effect van ademhalingstechnieken

Activiteit 6: Muziek en stress

Activiteit 7: Massageles

Activiteit 8: Begrijpend lezen

Onderzoekend leren met dit thema

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's