Wetenschap de klas in!

Taal der zintuigen

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Taal der zintuigen gaat over de invloed van taal en cultuur op zintuiglijke waarnemingen. Hoe omschrijf je wat je ziet, voelt, proeft of ruikt? In sommige culturen zijn er veel verschillende woorden voor kleur, in andere culturen juist weer heel weinig. Worden we geboren met deze verschillende kleurgroepen? En bepaalt hoe je ergens over praat ook wat je waarneemt?

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Taal der zintuigen wordt in hoofdstuk 5 behandeld in het zesde boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Dit hoofdstuk is gebaseerd op een project dat is vormgegeven door een projectteam waarin onderzoekers van de Radboud Universiteit samenwerken met basisscholen en het WKRU. Het projectteam ‘Taal der zintuigen’ werkte samen in het schooljaar 2015-2016 en bestond uit de volgende mensen:

Onderzoekers Radboud Universiteit
Asifa Majid, Patricia Manko en Josje de Valk.

Scholen
De Peppels en De Canadas, Boxmeer: Katinka van Kempen, Marleen Nieuwhart en Maartje Poos.
De Troubadour, Elden: Rachel de Hair, Petra Laport, Kim van Zeben en Wilma Nefkens. 

Activiteiten

Voor het thema Taal der zintuigen zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt.

Introductieactiviteit: Voelen, ruiken, proeven

Activiteit 1: Proef en praat

Activiteit 2: Voelend vertellen

Activiteit 3: Ruikend vertellen

Activiteit 4: Kleur bekennen

Activiteit 5: Dikke of lage tonen

Activiteit 6: Dierendialect

Onderzoekend leren met dit thema

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's