Wetenschap de klas in!

Typisch Nederlands

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Typisch Nederlands gaat over onderzoek naar de oorsprong van de Nederlandse identiteit. Wat bedoelen we eigenlijk als we over ‘typisch Nederlands’ en een nationale identiteit spreken? Wat houdt deze in en waar komt deze vandaan?

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Typisch Nederlands wordt in hoofdstuk 3 behandeld in het vijfde boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Dit hoofdstuk is gebaseerd op een project waarin onderzoekers van de Radboud Universiteit samenwerkten met scholen en het WKRU. Het projectteam Typisch Nederlands bestond uit de volgende personen:

Onderzoekers Radboud Universiteit
Lotte Jensen en Nina Geerdink.

Scholen
Basisschool de Peppels, Boxmeer: Katinka van Kempen en Marleen Nieuwhart.
Basisschool Roncalli, Velp: Remco Ulrich, Jorma van Braambeek Boulogne, Esther van Dalen en Dean Siebenheller.

Activiteiten

Voor het thema Typisch Nederlands zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt. 

De nummering van de activiteiten komt niet overeen met het boek.

Introductieactiviteit: Introductie

Activiteit 1: Lezing over de Nederlandse identiteit

Activiteit 2: Nederlandse volksliederen

Activiteit 3: Nederlandse helden

Activiteit 4: Het koningshuis

Activiteit 5: Inburgeren: Hoe word je een Nederlander?

Activiteit 6: Dramales typisch Nederlands

Activiteit 7: Begrijpend lezen: tekstsoort en lay-out

Activiteit 8: Rain wave

Onderzoekend leren met dit thema

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's