Wetenschap de klas in!

Waarnemen en bewegen

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Dit thema gaat over Waarnemen en Bewegen: De relatie tussen waarnemingen en het coördineren van bewegingen

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Waarnemen en Bewegen wordt in hoofdstuk 2 behandeld in het derde boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Onderzoekers Radboud Universiteit
Pieter Medendorp, Femke Maij, Jeroen Atsma en Bart Alberts.

Scholen
Basisschool de Muze: Ada de Metz.
HAN: Jaap van Oosteren.

Download het boekhoofdstuk

Activiteiten

Voor het thema 'Waarnemen en bewegen' zijn er een aantal activiteiten voor leerlingen uitgewerkt. In de boekenreeks zijn deze te vinden in de ervaringsverhalen voor leraren. Onderstaand vind je dezelfde activiteiten, maar dan concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Je ziet meteen welke activiteiten er zijn en welke materialen er nodig zijn bij elke activiteit. 

Introductieactiviteit: Parcours

Activiteit 1: Vurende neuronen experiment

Activiteit 2: Hoe leer ik omgaan met een nieuwe situatie?

Activiteit 3: Door het oog van de naald

Activiteit 4: Ober estafette

Onderzoekend leren met dit thema

Stap 1 Introductie

Stap 2 Verkennen

Stap 3 Onderzoek opzetten

Stap 4 Onderzoek uitvoeren

Stap 5 Concluderen

Stap 6 Presenteren

Stap 7 Verdiepen



< Terug naar overzicht van thema's