Boeken
In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. In elk boek staan drie wetenschappelijke thema’s centraal. Elk thema bevat een beschrijving van de inhoudelijke achtergrond en een reeks activiteiten. Daarnaast beschrijven we stap voor stap hoe je leerlingen kunt begeleiden bij het opzetten van hun eigen onderzoek. De boeken zijn een inspiratiebron voor leraren die wetenschap en onderzoekend leren de klas in willen brengen!
Klik op het boek voor de bijbehorende materialen, werkbladen, links en filmpjes.
- Angst, Grafeen en Denkbeelden over het begin
- DNA, Gedrag en Infecties onder de loep
- Waarnemen en bewegen, Onder invloed en Gevaarlijke ideeën
- Higgsdeeltje, Netwerken in het brein en Wonderkind
- Typisch Nederlands, Elkaar begrijpen en Het oog
- Molecuulbotsingen, Stress en Taal der Zintuigen
- Malaria, Jheronimus Bosch en Geheugen
- Kleding, Magneten en Protest
- Sport, Slimme computers en Automatisch gedrag
- Levende cellen, gedachte-experimenten en menselijke machines
- Geloven, Neustussenschot en Samenwerkende zintuigen
- Koning, Kinderen redden? en Magnetische knopen

Inhoud boeken
Klik op het boek om meer over de inhoud te lezen en te bestellen.
- Boek 12 (2023): Koning, Kinderen redden? en Magnetische knopen
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk “Taal en W&T" - Boek 11 (2022): Geloven, Neustussenschot en Samenwerkende zintuigen
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk “Klein beginnen" - Boek 10 (2021): Levende cellen, Gedachte-experimenten en Menselijke machines
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk “Creativief denken stimuleren" - Boek 9 (2020): Sport, Slimme computers en Automatisch gedrag
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk “Dialogische gesprekken voeren" - Boek 8 (2019): Kleding, Magneten en Protest
Dit boek bevat tevens een didactish hoofdstuk “Vragen wat je echt wilt weten" - Boek 7 (2018): Malaria, Jheronimus Bosch en Geheugen
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk “Nieuwsgierig door observeren" - Boek 6 (2017): Molecuulbotsingen, Stress en Taal der zintuigen
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk “Begeleiden vanuit een groeimindset" - Boek 5 (2016): Typisch Nederlands, Elkaar begrijpen en Het oog
Dit boek bevat tevens een didactisch hoofdstuk “Het begint met nieuwsgierigheid" - Boek 4 (2015): Higgsdeeltje, Netwerken in het brein en Wonderkind
- Boek 3 (2014): Waarnemen en bewegen, Onder invloed en Gevaarlijke ideeën
- Boek 2 (2013): DNA, Gedrag en Infecties onder de loep
- Boek 1 (2012): Angst, Grafeen en Denkbeelden over het begin
Een aantal hoofdstukken zijn vertaald en gebundeld in een Engels boek: Language of the senses, DNA, Understanding each other, The Higgs boson
Vanaf boek 4 zijn alle activiteiten concreet en in detail beschreven, zodat ze makkelijk zijn uit te voeren in de klas. In boek 1 t/m 3 zijn de projecten beschreven vanuit de ervaringen van de deelnemende leraren.
NIEUW: Leidraad onderzoekend leren
Als je een project onderzoekend leren wilt uitvoeren, dan heb je de leidraad onderzoekend leren nodig. Deze leidraad hebben we als apart boek uitgebracht (jan 2019) en is te koop of online te downloaden. In de leidraad staat stap voor stap beschreven hoe je een project onderzoekend leren uit kunt voeren in de klas volgens de zevenstappendidactiek van Van Graft en Kemmers (2007).