Wetenschap de klas in!

Boek 6 Molecuulbotsingen, Stress en Taal der Zintuigen

Op deze pagina’s vind je de materialen en links naar achtergrondinformatie behorende bij het boek Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Molecuulbotsingen, Stress en Taal der Zintuigen.

Per hoofdstuk kun je de materialen en links terugvinden waar in het boek naar wordt verwezen. Deze zijn ingedeeld volgens de stappen van het onderzoekend leren.

Bekijk hieronder het hoofdstuk 2 'Leidraad voor een project onderzoekend leren'. Dit hoofdstuk wordt elk jaar op basis van nieuwe inzichten en ervaringen aangepast. 

Begeleiden vanuit een groeimindset

H1. Begeleiden vanuit een groeimindset

De mindset van de leraar beinvloedt de leerling in zijn enthousiasme en motivatie om met onderzoekend leren aan de slag te gaan. Het is daarom belangrijk met de juiste mindset aan een project met je leerlingen te beginnen. In dit hoofdstuk wordt beschreven welke mindset een groeimindset is. Download Hoofdstuk 1 Begeleiden vanuit een groeimindset

Leidraad voor een project onderzoekend leren

H2. Leidraad

Bekijk hier alle informatie over de didactiek van onderzoekend leren. Hier vind je de meest recente leidraad onderzoekend leren, plus alle bjibehorende hulpmiddelen voor in de klas, voorbeelden uit de praktijk en aanvullende informatie van het WKRU. Wij updaten deze informatie regelmatig.

Molecuulbotsingen

H3. Molecuulbotsingen

Molecuulbotsingen gaat over de eigenschappen van botsende moleculen bij extreem lage temperaturen. Molecuulbotsingen spelen een heel belangrijke rol in de natuur. Botsen moleculen als deeltjes of gedragen ze zich als golven? En wat gebeurt er met voorwerpen als je ze afkoelt tot zeer lage temperaturen? Download hoofdstuk 3 Molecuulbotsingen of bekijk de materialen en links van Molecuulbotsingen

Stress

H4. Stressreacties

Stressreacties gaat over hoe de hersenen stressreacties controleren. Ontdek verschillende manieren waarop je op stress kunt reageren. Ga je vechten, vluchten of bevries je? Wat voor lichamelijke reacties neem je waar? En wat is het effect van stress op prestatie? Download hoofdstuk 4 Molecuulbotsingen of bekijk de materialen en links van Stressreacties

Taal der zintuigen

H5. Taal der zintuigen

Taal der zintuigen gaat over de invloed van taal en cultuur op zintuiglijke waarnemingen. Hoe omschrijf je wat je ziet, voelt, proeft of ruikt? In sommige culturen zijn er veel verschillende woorden voor kleur, in andere culturen juist weer heel weinig. Worden we geboren met deze verschillende kleurgroepen? En bepaalt hoe je ergens over praat ook wat je waarneemt? Download Hoofdstuk 5 Taal der Zintuigen of bekijk de materialen en links van Taal der Zintuigen.