Wetenschap de klas in!

« Terug naar Boek 7 Malaria, Jheronimus Bosch en Geheugen

Didactiek van onderzoekend leren

Op deze pagina vind je diverse materialen die het WKRU heeft ontwikkeld om leraren te ondersteunen bij een project onderzoekend leren. in de Leidraad onderzoekend leren laten we aan de hand van de zeven stappen van onderzoekend leren zien hoe je een project in de klas kunt vormgeven. In de leidraad wordt regelmatig verwezen naar materialen op de website. Die zijn hieronder bij de betreffende stap te vinden. Alle materialen zijn onderverdeeld in hulpmiddelen voor in de klas, voorbeelden uit de praktijk en verdiepende informatie. Lees hier onder welke voorwaarden je onze materialen kunt gebruiken

NB: Onze hulpmiddelen voor in de klas worden regelmatig aangepast op basis van ervaringen of nieuwe inzichten. Op deze pagina vind je altijd de meest recente versie van de materialen.


Leidraad onderzoekend leren

Download de meest recente leidraad voor een project onderzoekend leren


Voorbereiding

Hulpmiddelen voor in de klas

Verder lezen, kijken en luisteren

  • Bekijk ter voorbereiding van een project de lezingen van de onderzoekers. Voor ieder thematisch hoofdstuk is een lezing van de onderzoeker op de pagina opgenomen. Ook is van de onderzoekers een videoportret gemaakt. Via de hoofdpagina 'Boeken' kan je doorklikken naar de hoofdstukpagina's, waar de lezingen en videoportretten op te vinden zijn.

 

     


Rol van de leraar

Voorbeelden uit de praktijk

      

Verder lezen, kijken en luisteren

Stap 1: Introductie

Hulpmiddelen voor in de klas

  • Het WKRU heeft verschillende hulpmiddelen ontwikkeld om leraren te helpen de nieuwsgierigheid van hun leerlingen te prikkelen. Klik hier voor onze hulpmiddelen over nieuwsgierigheid.
  • Bij ieder thema is door de Radboud Science Teams een introductieativiteit voor in de klas uitgewerkt. Op iedere hoofdstukpagina is het hoofdstuk te downloaden waarin deze activiteit beschreven staat. Via de pagina 'Boeken' kan je doorklikken naar de thematische pagina's. 

Voorbeelden uit de praktijk

      

Verder lezen, kijken en luisteren

  • Fragment uit Videomodule 3 over nieuwsgierigheid

     

 

Stap 2: Verkennen

Stap 3: Onderzoek opzetten

Stap 4: Onderzoek uitvoeren

Stap 5: Concluderen

Stap 6: Presenteren

Stap 7: Verdiepen