Boek 1: Angst, Grafeen en Denkbeelden over het begin
In boek 1 t/m 3 van de boekenreeks Wetenschappelijke doorbraken de klas in! beschrijven pabo-studenten en leraren welke onderzoeksactiviteiten zij hebben ondernomen bij de verschillende wetenschappelijke thema’s. Ze geven tips hoe je de activiteiten het beste vorm kunt geven in de klas.
Op deze pagina’s vind je de materialen en links naar achtergrondinformatie behorende bij Boek 1: Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Angst, Grafeen en Denkbeelden over het begin.
Per hoofdstuk kun je de materialen en links terugvinden waar in het boek naar wordt verwezen. Deze zijn ingedeeld volgens de stappen van het onderzoekend leren.

Enkele onderzoeksvragen van kinderen
- Waar zijn kinderen allemaal bang voor?
- Welke vruchten geleiden stroom?
- Hoe dacht de schrijver van dit oude verhaal over het allereerste begin?
Aanbeveling van Robbert Dijkgraaf
‘Kun je met het allerlaatste wetenschappelijk onderzoek de klas van de basisschool in? Het antwoord van drie toponderzoekers van de Radboud Universiteit Nijmegen is een overtuigend ‘ja’. Hun geheim? Met de vragen van de kinderen zelf beginnen. Ben je banger alleen op zolder? Waar was ik, toen ik er nog niet was? Hoe groot is een atoom? Zo leer je stap voor stap je eigen onderzoek opstellen. Geweldig voor kinderen, maar nog belangrijker voor docenten. Dit enthousiaste boek voert de hele klas tot de spannende vragen waar wetenschappers wakker van liggen. Wat doet angst met je brein? Wat betekent de eerste zin van de Bijbel? Hoe krijg je een Nobelprijs? Misschien wel door met dit boek te beginnen!’ – Robbert Dijkgraaf, Hoogleraar mathematische fysica aan de Universiteit van Amsterdam en voormalig president van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW)