Boek 11: Geloven, Neustussenschot en Samenwerkende zintuigen
In boek elf staan de thema’s ‘Geloven’, ‘Neustussenschot’ en ‘Samenwerkende zintuigen’ centraal. De activiteiten bij de thema’s zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas.
Geloven gaat over hoe religie mensen beïnvloedt in hun denken en doen, en hoe juist niet. Leerlingen onderzoeken de verschillende rollen die religie, islam in het bijzonder, kan spelen in mensen hun dagelijks leven. Ze leren hoe verschillende aspecten van religie met elkaar samenhangen en hoe je dit kunt meten. Ook ervaren ze dat onderzoek kan helpen om feiten en onderbuikgevoelens van elkaar te kunnen onderscheiden.
Neustussenschot gaat over de anatomie van de neus en het belang van goed kunnen ruiken. Leerlingen ontdekken dat mensen geuren heel verschillend kunnen ervaren. Ze onderzoeken wat er gedaan kan worden om beter door je neus te ademen en maken kennis met verschillende onderzoeksopzetten waarin eerlijk onderzoek centraal staat.
Samenwerkende zintuigen gaat over synesthesie: het verschijnsel waarbij de zintuigen van sommige mensen op een bijzondere manier samenwerken. Leerlingen doen verschillende testjes bij zichzelf en bij anderen om te ontdekken in hoeverre zij zelf automatisch koppelingen maken tussen bijvoorbeeld letters en kleuren. Ook worden ze uitgedaagd om splinternieuwe woorden te bedenken en onderzoeken ze welke kleur het beste past bij een product.
Op deze pagina’s vind je de materialen en links naar achtergrondinformatie behorende bij Boek 11: Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Geloven, Neustussenschot en Samenwerkende zintuigen.
Per hoofdstuk kun je de materialen en links terugvinden waar in het boek naar wordt verwezen. Deze zijn ingedeeld volgens de stappen van het onderzoekend leren.

Enkele onderzoeksvragen van kinderen
- Hoe voelen kinderen zich als ze voor het eerst bidden?
- Wat is het verband tussen hoe goed je kunt ademen door je neus en hoe ver je kunt rennen?
- Hebben mensen een andere kleurassociatie bij rapmuziek dan bij dancemuziek?
Didactische hoofdstukken
Het elfde boek bevat tevens een didactisch inhoudelijk hoofdstuk getiteld ‘Klein beginnen met onderzoek’. In dit hoofdstuk laat Jos Marell zien dat onderzoek doen niet moeilijk hoeft te zijn. Door onderzoek vaker klein te houden, kun je vroeger, sneller, meer en frequenter resultaat boeken en op den duur meer diepgang realiseren bij complexere vormen van onderzoek.