Boek 4: Higgsdeeltje, Netwerken in het brein en Wonderkind

In het vierde boek staan de thema’s ‘Higgsdeeltje’, ‘Netwerken in het brein’ en ‘Het wonderkind David Gorleaus’ centraal. De activiteiten bij de thema’s zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas.

Higgsdeeltje gaat over de ontdekking van het Higgsdeeltje: het deeltje dat ervoor zorgt dat dingen gewicht hebben. In dit hoofdstuk kom je erachter hoe je een deeltje kunt ontdekken als je dat niet met een microscoop kan zien. Wat weten we nu over het Higgsdeeltje?

Netwerken in het brein gaat over hoe mutaties in het DNA de bouw van netwerken in het brein kunnen verstoren. Ontdek in dit hoofdstuk welke hersengebieden er zijn en waar deze bij zijn betrokken. Hoe werken verbindingen in het brein en wat kan daarin misgaan?

Het wonderkind David Gorleaus gaat over de invloed van leeftijd, ervaring en context op het denken. David Gorleaus heeft indrukwekkende manuscripten geschreven, die een grote invloed hadden op de ontwikkeling van filosofie en wetenschap in Nederland. Denken jonge mensen anders dan volwassenen? Hoe komt het dat sommige mensen heel anders denken dan andere?

Op deze pagina’s vind je de materialen en links naar achtergrondinformatie behorende bij Boek 4: Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Higgsdeeltje, Netwerken in het brein en Wonderkind.

Per hoofdstuk kun je de materialen en links terugvinden waar in het boek naar wordt verwezen. Deze zijn ingedeeld volgens de stappen van het onderzoekend leren.

Enkele onderzoeksvragen van kinderen

  • Welke instelling van de fotocamera kun je het beste gebruiken om de route van botsende knikkers in beeld te brengen?
  • Kun je je beter concentreren met of zonder muziek?
  • Is er een verschil tussen datgene wat leerlingen zouden willen veranderen aan de wereld als zij de baas van de wereld waren en datgene wat volwassenen dan zouden willen veranderen?

Didactische hoofdstukken

Het boek bevat een leidraad onderzoekend leren volgens de zevenstappendidactiek van Van Graft en Kemmers (2007). Deze leidraad is echter niet meer actueel. Klik voor de meest recente leidraad op de knop hieronder.