Boek 12: Koning, Kinderen redden? en Magnetische knopen
In boek twaalf staan de thema’s ‘Koning’, ‘Kinderen redden?’ en ‘Magnetische knopen’ centraal. De activiteiten bij de thema’s zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas.
Koning gaat over de modernisering van het koningschap en over de vraag of modern koningschap eigenlijk wel mogelijk is. In dit thema maken leerlingen kennis met alle Koningen en Koninginnen van Nederland en ontdekken dat zij over tijd steeds minder macht kregen. Doe samen met de kinderen het Grondwet-opzoek-spel en leer hen zo meer over de huidige functies van de koning.
Kinderen redden? gaat over de opvoeding en het onderwijs in weeshuizen van de voormalige kolonie Nederlands-Indië en welke verreikende en langdurige gevolgen dit had. Leerlingen worden nieuwsgierig gemaakt naar het koloniale verleden van Nederland en Indonesië en door het archief in te duiken leren ze over het leven van de kinderen in het Vincentius-weeshuis. Ook vormen ze hun eigen mening over de situatie en leren ze kritisch naar bronnen kijken.
Magnetische knopen gaat over skyrmions, knopen in de structuur van een magneet, die mogelijk kunnen bijdragen aan een oplossing voor kleinere en energiezuinigere dataopslag. Leerlingen onderzoeken verschillende eigenschappen van magneten en ontdekken wat deze met magnetische knopen te maken hebben. Door een slinger te maken die recht omhoog blijft staan, ontdekken ze een belangrijk principe achter skyrmions: dat instabiel soms toch stabiel kan worden.
Op deze pagina’s vind je de materialen en links naar achtergrondinformatie behorende bij Boek 12: Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Koning, Kinderen redden? en Magnetische knopen.
Per hoofdstuk kun je de materialen en links terugvinden waar in het boek naar wordt verwezen. Deze zijn ingedeeld volgens de stappen van het onderzoekend leren.

Didactische hoofdstukken
Het twaalfde boek bevat tevens een didactisch inhoudelijk hoofdstuk over taal en W&T. In dit hoofdstuk laat dr. Anna Hotze zien hoe je taal en W&T met elkaar kunt integreren. Een taalgerichte aanpak van W&T versterkt de begripsontwikkeling van leerlingen en andersom geeft het de mogelijkheid om in een rijke betekenisvolle situatie aan taalvaardigheid te werken. In het hoofdstuk worden diverse concrete suggesties gegeven om het mondelinge taalgebruik en begrijpend lezen van leerlingen te bevorderen tijdens W&T-lessen.