Boek 13: Slaap en geheugen, Fantaserende dieren en Medicijn voor kinderen
In boek dertien staan de thema’s ‘Slaap en geheugen’, ‘Fantaserende dieren’ en ‘Medicijn voor kinderen’ centraal. De activiteiten bij de thema’s zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas.
Slaap en geheugen gaat over de rol van slaap bij het opslaan van nieuwe informatie in ons geheugen. Ook leer je in dit hoofdstuk over proefdieronderzoek. In dit thema ontdekken leerlingen o.a. welke slaapstadia we doorlopen en hoe slaapvoorkeuren verschillen tussen tieners en volwassenen. Ook gaan ze met elkaar in discussie over proefdieronderzoek.
Fantaserende dieren gaat erover dat dieren gebruik maken van verbeelding, en dat je dat kunt ontdekken door hun gedrag te observeren. Leerlingen ontdekken in dit thema waarom verbeelding zo belangrijk is, en hoe dieren hun verbeelding gebruiken. Ze onderzoeken diergedrag en denken met elkaar na over empathie richting mensen en dieren.
Medicijn voor kinderen gaat over hoe de ontwikkeling van een nieuw medicijn voor kinderen in zijn werk gaat en welke aspecten daarbij belangrijk zijn. Er wordt uitgelegd hoe hiv-medicatie voor volwassenen aangepast wordt voor kinderen. Leerlingen ontdekken in spelvorm meer over het hiv-virus en hoe dit wordt behandeld. Ze onderzoeken welke smaak het beste werkt om een bittere medicijnsmaak te maskeren, en denken na over welke bijwerkingen wel/niet acceptabel zijn.
Op deze pagina’s vind je de materialen en links naar achtergrondinformatie behorende bij Boek 13: Wetenschappelijke doorbraken de klas in! Slaap en geheugen, Fantaserende dieren en Medicijn voor kinderen.
Per hoofdstuk kun je de materialen en links terugvinden waar in het boek naar wordt verwezen. Deze zijn ingedeeld volgens de stappen van het onderzoekend leren.

Didactische hoofdstukken
Het dertiende boek bevat tevens een didactisch inhoudelijk hoofdstuk over perspectiefgericht onderwijs. In dit hoofdstuk laat dr. Alma Kuijpers en prof. dr. ir. Fred Janssen zien hoe je perspectieven kunt inzetten in het onderwijs. Deze aanpak zorgt ervoor dat leerlingen binnen thematisch onderwijs niet alleen leuke activiteiten uitvoeren, maar een thema ook inhoudelijk verbreden en verdiepen.