Wetenschap de klas in!

Creatief denken stimuleren

Bij 'creativiteit' denken we vaak aan kunstvormen als muziek, dans en schilderijen. De vernieuwing die creativiteit met zich meebrengt is ook een belangrijk aspect in de wetenschap, namelijk het vermogen om nieuwe, waardevolle verbanden te zien waar we dat eerder niet deden. Stimuleren van creatief denken bij je leerlingen is daarom relevant en interessant in de projecten waarin zij zelf onderzoek mogen doen.

In het hoofdstuk 'Creatief denken stimuleren' uit boek 10 van de boekenreeks Wetenschappelijke doorbraken de klas in! bespreken David van der Kooij (Initiatiefnemer Creatief Denken in Onderwijs, co-auteur Het Ideeëntoestel) en Femke van Os (kunstenaar en docent beeldende vorming) hoe je een creatief denkproces in de klas in gang zet. Aan de hand van diverse denkstrategieën en activiteiten ervaren leerlingen hoe leuk het is om nieuwe ideeën te ontwikkelen en tot verrassende inzichten te komen.

Download hoofdstuk 1 'Creatief denken stimuleren' uit boek 10 van de boekenreeks Wetenschappelijke doorbraken de klas in! hier.