Denkbeelden over het begin
Dit thema gaat over Denkbeelden over het begin: De relatie tussen waarnemingen en het coördineren van bewegingen
In de boekenreeks ‘Wetenschappelijke doorbraken de klas in!’ laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Denkbeelden over het begin wordt in hoofdstuk 4 behandeld in het eerste boek uit de reeks.
In het boek worden twee projecten met als onderwerp ‘Denkbeelden over het begin’ beschreven. Een daarvan is uitgevoerd in een reguliere klas, de ander in een Plusklas. Waar filmpjes betrekking hebben op het project in de Plusklas is dat aangegeven.
Onderzoekers Radboud Universiteit
Ellen van Wolde, Lut Callaert en Nathalie Bastiaansen.
Scholen
Basisschool ‘t Holthuus: Yvonne Koldenhof, Nelleke Remerie en Ans van Velthoven.
HAN: Mariël van Druten.
Project ‘Denkbeelden’
Introductie ‘Denkbeelden’
(PLUSKLAS) Project ‘Denkbeelden’
(PLUSKLAS) Introductie ‘Denkbeelden’
Klik op deze link om de film te bekijken.
Denkbeelden verkennen
Hoe worden denkbeelden in scheppingsverhalen onderzocht?
(PLUSKLAS) Denkbeelden verkennen
Zelf denkbeelden in scheppingsverhalen onderzoeken
(PLUSKLAS) Denkbeelden in scheppingsverhalen onderzoeken met een wetenschapper
(PLUSKLAS) Zelf denkbeelden in scheppingsverhalen onderzoeken
(PLUSKLAS) Scheppingsverhaal ‘Raaf en de Peuleman’ verbeelden
(PLUSKLAS) Scheppingsverhaal analyseren op woordbetekenis
Zie Stap 4: Onderzoek uitvoeren
Zie Stap 5: Concluderen
Gedichten schrijven
Evaluatie
(PLUSKLAS) Evaluatie
Lerarenlezing
Poster denkbeelden over het begin
Middels een poster en ondersteunende teksten wordt op pagina 94 van het boek een overzicht gegeven van de opbouw van het project ‘Denkbeelden over het begin’.
Nieuwsbrief
Samen met leraren en wetenschappers hebben we sinds 2009 een schat aan kennis verzameld die we graag met je delen. Je vindt ons lesmateriaal en alle verdiepende informatie over onderzoekend leren op deze website. Wil je weten wanneer er nieuw lesmateriaal beschikbaar komt? Of wanneer er activiteiten plaatsvinden waar je aan kunt deelnemen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!
Veelgestelde vragen
Het lesmateriaal van het Wetenschapsknooppunt is ontwikkeld met geld vanuit de Radboud Universiteit, het Radboudumc en diverse subsidieverstrekkers zoals NWO. Zij vinden het belangrijk om de nieuwsgierigheid en onderzoekende houding van kinderen al op jonge leeftijd te stimuleren. Door het lesmateriaal gratis aan te bieden, kan iedereen er gebruik van maken en wordt wetenschap iets van iedereen.