De onderzoeksresultaten
- Met behulp van een vragenlijst bekeken ze hoe vaak leerkrachten de verschillende onderzoeksstappen toepassen en hoe zelfverzekerd ze zich voelen in de OJW onderwerpen en in de onderzoeksstappen. Hierbij viel op dat leerkrachten de orientatiefase, het verkennen en het presenteren van de uitkomsten al regelmatig toepassen en zich hier ook zelfverzekerd in voelen. Leerlingen zelfstandig onderzoek laten opzetten en uitvoeren gebeurt nog minder en hier ervaren de leerkrachten ook minder zelfeffectiviteit. Lees meer hierover in de vakpublicatie in JSW.
- Uit interviews en observaties bleek dat leerkrachten de relevantie van taal in het W&T-onderwijs zien en op basis daarvan ook hun les aan behoeftes van leerlingen aanpassen.
- Er waren weinig leerkrachten die de W&T-vaardigheden en kennis van leerlingen vastgelegd hebben en met deze informatie hun lessen hebben aangepast. Daarom hebben de onderzoekers een professionaliseringstraject opgezet. De uitkomsten daarvan zijn nog niet bekend.
Wil je meer weten?
- Lees de vakpublicatie
- Lees het wetenschappelijke artikel
- Of neem dan contact op met onderzoeker Rebecca Kahmann.