Nieuwsgierigheid
Nieuwsgierigheid biedt motivatie om te leren en het zorgt dat informatie beter onthouden wordt. De didactiek van onderzoekend leren is bij uitstek geschikt om de nieuwsgierigheid van leerlingen te stimuleren, omdat de eigen leervragen van kinderen centraal staan in deze benadering. Bekijk hier al onze informatie en hulpmiddelen om de nieuwsgierigheid aan te wakkeren!

7x Nieuwsgierig
In het boekje 7x Nieuwsgierig staan zeven korte activiteiten die leerkrachten kunnen inzetten om leerlingen nieuwsgierig te maken. Deze activiteiten zijn bij allerlei thema’s in te zetten. In het boekje beschrijven we voorbeelden bij drie verschillende thema’s.
Verder lezen, kijken en luisteren
- Hoofdstuk 1 Het begint met nieuwsgierigheid, uit Wetenschappelijke doorbraken de klas in! , Boek 5
- M. Peeters, ‘Hoe worden leerlingen nieuwsgierig?’, JSW 8, pp. 32-35
- M. Peeters, ‘Moedig een nieuwsgierige houding aan’, JSW 9, pp. 12-15
- M. Peeters, K. Arntz & L. Mourad. (2014). Intrinsieke motivatie en onderzoekend leren. Mensenkinderen, 144, pp. 22-24.
- H. Stokhof, H. & B. Lemans. (2019). Onderzoekende houding versterken: Nieuwsgierige vragen oproepen. JSW, 2, 40-43.