Wetenschap de klas in!

Thuiseducatie

Wetenschapseducatie in de huiskamer

In verband met de COVID-19-uitbraak waren kinderen dit jaar aangewezen op thuisonderwijs. Voor ouders hebben wij deze speciale pagina aangemaakt, zodat zij en hun kinderen thuis met wetenschapseducatie aan de slag kunnen gaan. Ook nu de scholen weer open zijn, blijven deze activiteiten op 'Wetenschapdeklasin!' staan.

Het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit (WKRU) brengt kinderen in aanraking met wetenschap, met als doel hun wereld te verbreden en hun onderzoekende houding te stimuleren. Hiervoor ontwikkelt het WKRU diverse projecten, samen met leerkrachten van diverse scholen en wetenschappers van de Radboud Universiteit en het Radboudumc. Deze projecten zijn gebundeld in de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!', waarvan in januari 2020 alweer de negende editie is verschenen. Op deze site zijn deze boeken kosteloos en vrij te raadplegen. Mocht je de boeken willen bestellen, dan kan dat via ons bestelformulier.

Wil je meer weten over onze boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!'? Lees de informatiepagina waarin wordt uitgelegd hoe de activiteiten tot stand komen.

ACTIVITEITen VOOR KINDEREN

Top-10 interessante activiteiten voor kinderen

Hieronder staat een top-10 van activiteiten uit onze boekenreeks, die niet alleen in de klas, maar ook thuis uit te voeren zijn door een ouder met één of meerdere kinderen. Soms is er een kleine aanpassing nodig, de activiteiten zijn tenslotte ontwikkeld voor hele schoolklassen (de doelgroep is groep 5 t/m groep 8). In dat geval staat de aanpassing hieronder erbij vermeld. 
 
Tip: onthoud het nummer van de activiteit. Na het klikken op de link moet je even naar beneden scrollen om bij de juiste activiteit uit te komen:
  1. Zelf een computer slim maken (Activiteit 3 van Slimme computers)
  2. Experimenteren met automatisch gedrag (Activiteit 6 van Automatisch gedrag)
    Bijzonder materiaal: printer of viltstiften in juiste kleuren.
  3. Verkoudheid op school (Activiteit 6 van Malaria)
    Aanpassing: de vragenlijst kan zowel (telefonisch) bij klasgenoten worden gedaan als bij familie. De resultaten van die twee groepen kunnen dan worden vergeleken.
  4. Beweegdagboek + Beweeg je wel genoeg? (Activiteit 5 en 8 van Sport)
  5. De prijs van kleding (Activiteit 6 van Kleding)
    Bijzonder materiaal: printer (natekenen is ook mogelijk)
  6. Kijken onder de verflaag (Activiteit 2 van Jheronimus Bosch)
  7. Je eigen dierentuin in de school (Activiteit 2 van Geheugen)
  8. Voelend vertellen (Activiteit 2 van Taal der zintuigen)
  9. 'Het black box-experiment' (Activiteit 7 van Higgs)
    Tip: maak van tevoren een foto van alle voorwerpen (plus wat extra) die mogelijk onder de doos liggen.
  10. Op wie lijk jij het meest? + Maak je eigen DNA (Activiteit 1 en 2 van DNA)
    Tip: in plaats van stickers kunnen ook viltstiften worden gebruikt.

    Update 26 maart, 2020
    Inmiddels hebben wij de lijst uitgebreid met zeventien extra activiteiten.

     
  11. Hart als pomp (Activiteit 2 van Sport)
    Bijzonder materiaal: drie emmers, grote teil
  12. Hartslag tijdens bewegen (Activiteit 3 van Sport)
  13. Automatisch gedrag bij dieren (Activiteit 4 van Automatisch gedrag)
  14. Schilderijanalyse (Activiteit 6 van Jheronimusch Bosch)
  15. Proef en praat (Activiteit 1 van Taal der zintuigen)
    Bijzonder materiaal: jellybeans
  16. Dierendialect (Activiteit 6 van Taal der zintuigen)
  17. Hoeveel water zit er in je kledingkast? (Activiteit 9 van Kleding)
  18. Stoffen ontrafeld (Activiteit 5 van Kleding)
    Bijzonder materiaal: verschillende soorten stof of garens (bijvoorbeeld oude kleding), vergrootglas of microscoop
  19. Stressreacties meten (Activiteit 3 van Stress)
    Bijzonder materiaal: hartslagmeter
  20. Muziek en stress (Activiteit 6 van Stress)
  21. Nederlandse helden (Activiteit 3 van Typisch Nederlands)
  22. Het Koningshuis (Activiteit 4 van Typisch Nederlands)
    Bijzonder materiaal: printer
  23. Het Fribble spel (Activiteit 2 van Elkaar begrijpen)
    Bijzonder materiaal: printer
  24. Fribble met gebaren (Activiteit 3 van Elkaar begrijpen)
    Bijzonder materiaal: printer
  25. Maak je eigen genetische stamboom (Activiteit 9 van Netwerken in het brein)
  26. Hoe leer ik omgaan met een nieuwe situatie (Activiteit 2 van Waarnemen en Bewegen)
    Bijzonder materiaal: twee kleine spiegels, zandzakjes, tape, meetlint
  27. Hoe verspreidt Malaria zich? (Activiteit 1 van Malaria)
    Aanpassing: deze activiteit is helaas alleen uit te voeren met een grote groep. Als alternatief stellen we voor om dit (Engelstalige) filmpje te bekijken en bespreken met je kind(eren), waar een vergelijkbaar experiment wordt uitgevoerd in een klas. We raden aan om te kijken tot tijdstip 2:09. De presentator maakt het heel visueel hoe virussen zoals Corona (Covid-19) zich verspreiden door bijvoorbeeld een klas.

Samen een thema induiken

Als je meer verdieping wilt bereiken, raden we aan om een thema te kiezen en meerdere activiteiten over hetzelfde thema uit te voeren. Download dan het boekhoofdstuk, neem zelf de inhoudelijke paragraaf door, en selecteer een aantal activiteiten die je wilt doen. Bespreek met je kind(eren) waar het thema over gaat, en voer daarna samen de activiteiten uit. 

Onze thema's zijn ontwikkeld voor schoolklassen. Niet alle thema's zijn daarom even geschikt om zelf in kleiner verband als ouder en kind(eren) uit te voeren. Wij raden de volgende vijf thema's aan, die naar onze inschatting voor een groot deel ook thuis goed uit te voeren zijn: 

  1. Sport
  2. Taal der zintuigen
  3. Kleding
  4. Jheronimus Bosch
  5. Slimme computers

Onze extra tip: het thema Malaria is lastiger uit te voeren met weinig mensen, maar is wel heel erg relevant om nu door te lezen en te bespreken met kinderen in het kader van het coronavirus (COVID-19).

Eigen onderzoek

Wil je nog verder aan de slag met wetenschap in de huiskamer? Duik dieper een thema in en begeleid je kind daarna met een eigen onderzoekje. Daarvoor raden we je aan om gebruik te maken van de 'Leidraad onderzoekend leren'. Het boek bevat handvatten om aan de hand van zeven stappen van onderzoekend leren een onderzoeksproject met jouw kind(eren) te doorlopen.