Wetenschap de klas in!

Slimme computers

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Slimme computers gaat over hoe computers met behulp van kunstmatige intelligentie artsen kunnen helpen bij het stellen van een diagnose.

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Slimme computers wordt in hoofdstuk 3 behandeld in het negende boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Het project ‘Slimme computers’ is in het schooljaar 2018-2019 ontwikkeld door een team van onderzoekers van het Radboud Universitair Medisch Centrum (Radboudumc), basisschoolleraren en het WKRU. Het Radboud Science Team ‘Slimme computers’ bestond uit de volgende personen:

Onderzoekers Radboudumc
Geert Litjens, Jeroen van der Laak, Maschenka Balkenhol en Meyke Hermsen.

School
De Gazelle in Arnhem: Bart Lemans, Mathijs Zwanenburg, Paulien van Tongeren, Patricia Kropman, Esther van Dalen, Ello Jonkhof en Judith Kool.

Verder lezen, kijken, luisteren

Activiteiten

Voor het thema Slimme computers zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt.

Introductieactiviteit: Waar is Willem

Activiteit 1: Wanneer zijn computers eigenlijk slim?

Activiteit 2: Slimme computers in en om je huis

Activiteit 3: Zelf een computer slim maken

Activiteit 4: Zelf een diagnose stellen

Activiteit 5: Diagnostiek door de patholoog

Activiteit 6: Kanker diagnosticeren met de computer

Onderzoekend leren met dit thema

Onderzoeksvragen

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's