Wetenschap de klas in!

Een neus voor onderzoek

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

In het hoofdstuk Neustussenschot ontdek je waarom een neustussenschotcorrectie patiënten kan helpen om beter te ademen en dat deze operatie zelfs kosteneffectief is. 

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Neustussenschot wordt in hoofdstuk 3 behandeld in het elfde boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Het project ‘Neustussenschot’ is in het schooljaar 2020-2021 ontwikkeld door een team van onderzoekers van het Radboudumc, basisschoolleraren en het WKRU. Het Radboud Science Team ‘Een neus voor onderzoek’ bestond uit de volgende personen:

Onderzoekers Radboudumc
Niels van Heerbeek, Maroeska Rovers en Machteld van Egmond

School
Daltonbasisschool De Borgwal in Bemmel: Christine van Mullem, Karen Hendriks, Thijs Rasing, Gerda Siersema en Stijn Maresch.

Verder lezen, kijken, luisteren

Activiteiten

Voor het thema Neustussenschot zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt.

Introductieactiviteit: Kwartet van zintuigen

Activiteit 1: Geurenmemory

Activiteit 2: Proeven met je neus

Activiteit 3: Je neus in andermans zaken steken

Activiteit 4: Een superneus

Activiteit 5: Het geheime experiment

Onderzoekend leren met dit thema

Onderzoeksvragen

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's