Wetenschap de klas in!

Samenwerkende zintuigen

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

In het hoofdstuk Samenwerkende zintuigen leggen onderzoekers uit hoe ze een verborgen logica hebben ontdekt in de manier waarop we klanken en kleuren aan elkaar koppelen.

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Samenwerkende zintuigen wordt in hoofdstuk 4 behandeld in het elfde boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Het project ‘Samenwerkende zintuigen’ is in het schooljaar 2020-2021 ontwikkeld door een team van onderzoekers van de Radboud Universiteit, basisschoolleraren en het WKRU. Het Radboud Science Team ‘Samenwerkende zintuigen’ bestond uit de volgende personen:

Onderzoekers Radboud Universiteit
Mark Dingemanse, Tessa van Leeuwen, Eline van Petersen, Jelle van der Werff.

School
Basisschool de Gazelle in Arnhem: Paulien van Tongeren, Mathijs Zwanenburg en Maureen Hamstra.

Verder lezen, kijken, luisteren

Activiteiten

Voor het thema Samenwerkende zintuigen zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt.

Introductieactiviteit: Je zintuigen in de war

Activiteit 1: Schilderen met klank

Activiteit 2: Logisch toch?

Activiteit 3: A is blauw

Activiteit 4: Klinkers en kleuren

Activiteit 5: Gekleurde reclame

Onderzoekend leren met dit thema

Onderzoeksvragen

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's