Doelgroep
leerlingen van groep 7 en 8
Duur
– 10-20 minuten voorbereiding door de leraar
– 2 lessen van elk 90 minuten aan onderzoekende activiteiten
Wat kan je verwachten?
De twee lessen uit dit pakket worden ingeleid met een video waarin onderzoekers van de Radboud Universiteit vertellen over de verschillende hongersnoden. De eerste les gaat over de hongersnoden zelf. Leerlingen duiken in drietallen de archieven in en doen bronnenonderzoek om een beeld te krijgen van het leven tijdens één hongersnood en maken een poster van hun bevindingen. De tweede les gaat over de manier waarop hongersnoden herinnerd worden. Leerlingen kiezen uit het archief de bron die volgens hen de herinnering het beste levend houdt en maken zelf een herinnering voor een ‘vergeten’ hongersnood.
Er komen drie hongersnoden aan bod: de hongerwinter in Nederland (1944-1945), de Ierse Hongersnood (1845-1850) en de minder bekende Vlaamse en Nederlandse hongersnood (1845-1848).
Inleiding
Wat is een archief?
Vlaamse en Nederlandse hongersnood
Zoals staat aangegeven in de lerarenhandleiding van het lespakket worden de lessen begeleid door enkele video’s waarin onderzoekers van de Radboud Universiteit achtergrond informatie geven over hongersnoden. Deze video’s zijn hierboven te zien.
Hongerwinter
Ierse hongersnood
Download en print het lespakket zelf!
Meer dan 30 leerlingen in de klas? Je kan hier extra werkboekjes en bronnen downloaden om te printen. Let op: lees in dat geval eerst het bestand ‘Print instructies’!
Ontwikkeld door
Het project ‘Herinneringen aan de honger’ is in het schooljaar 2024-2025 ontwikkeld door de volgende mensen:
Onderzoekers Radboud Universiteit
Lotte Jensen, Marguérite Corporaal en Chris Cusack
Wetenschapsknooppunt
Jan van Baren-Nawrocka en Lisanne Leenheer