Denkbeelden over het begin
< Terug naar overzicht van thema's
Over het thema
Dit thema gaat over Denkbeelden over het begin: De relatie tussen waarnemingen en het coördineren van bewegingen
In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Denkbeelden over het begin wordt in hoofdstuk 4 behandeld in het eerste boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.
In het boek worden twee projecten met als onderwerp 'Denkbeelden over het begin' beschreven. Een daarvan is uitgevoerd in een reguliere klas, de ander in een Plusklas. Waar filmpjes betrekking hebben op het project in de Plusklas is dat aangegeven.
Onderzoekers Radboud Universiteit
Ellen van Wolde, Lut Callaert en Nathalie Bastiaansen.
Scholen
Basisschool 't Holthuus: Yvonne Koldenhof, Nelleke Remerie en Ans van Velthoven.
HAN: Mariël van Druten.
Download het boekhoofdstuk
Het boekhoofdstuk bestaat uit twee delen: 1) een inhoudelijke paragraaf waarin onderzoekers meer vertellen over hun onderzoek naar de denkbeelden over het allereerste begin, inclusief basiskennis over het onderwerp; en 2) een paragraaf met ervaringsverhalen van leraren waarin ze vertellen over de activiteiten die ze hebben uitgevoerd.
De activiteiten uit het boek hebben we naderhand concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Deze staan onder het kopje 'Activiteiten' op deze pagina en zijn tevens hieronder te downloaden.
Downloads
Verder lezen, kijken, luisteren
Filmpjes
POSTER DENKBEELDEN OVER HET BEGIN
Middels een poster en ondersteunende teksten wordt op pagina 94 van het boek een overzicht gegeven van de opbouw van het project 'Denkbeelden over het begin'.
Activiteiten
Voor het thema 'Denkbeelden over het begin' zijn er een aantal activiteiten voor leerlingen uitgewerkt. In de boekenreeks zijn deze te vinden in de ervaringsverhalen voor leraren. Onderstaand vind je dezelfde activiteiten, maar dan concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Je ziet meteen welke activiteiten er zijn en welke materialen er nodig zijn bij elke activiteit.
Onderzoekend leren met dit thema
Stap 1 Introductie
Filmpjes
Introductie ‘Denkbeelden’
(PLUSKLAS) Project ‘Denkbeelden’
(PLUSKLAS) Introductie ‘Denkbeelden‘
LINKS
Stap 2 Verkennen
Filmpjes
Hoe worden denkbeelden in scheppingsverhalen onderzocht?
(PLUSKLAS) Denkbeelden verkennen
Links
- Kijk voor een mooie verzameling van scheppingsverhalen van over de hele wereld op de site van THE BIG MYTH
Stap 3 Onderzoek opzetten
Filmpjes
Zelf denkbeelden in scheppingsverhalen onderzoeken
(PLUSKLAS) Denkbeelden in scheppingsverhalen onderzoeken met een wetenschapper
Stap 4 Onderzoek uitvoeren
Filmpjes
(PLUSKLAS) Zelf denkbeelden in scheppingsverhalen onderzoeken
(PLUSKLAS) Scheppingsverhaal ‘Raaf en de Peuleman’ verbeelden
(PLUSKLAS) Scheppingsverhaal analyseren op woordbetekenis
< Terug naar overzicht van thema's