Wetenschap de klas in!

Denkbeelden over het begin

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Dit thema gaat over Denkbeelden over het begin: De relatie tussen waarnemingen en het coördineren van bewegingen

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Denkbeelden over het begin wordt in hoofdstuk 4 behandeld in het eerste boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

In het boek worden twee projecten met als onderwerp 'Denkbeelden over het begin' beschreven. Een daarvan is uitgevoerd in een reguliere klas, de ander in een Plusklas. Waar filmpjes betrekking hebben op het project in de Plusklas is dat aangegeven.

Onderzoekers Radboud Universiteit
Ellen van Wolde, Lut Callaert en Nathalie Bastiaansen.

Scholen
Basisschool 't Holthuus: Yvonne Koldenhof, Nelleke Remerie en Ans van Velthoven.
HAN: Mariël van Druten.

Download het boekhoofdstuk

Verder lezen, kijken, luisteren

Activiteiten

Voor het thema 'Denkbeelden over het begin' zijn er een aantal activiteiten voor leerlingen uitgewerkt. In de boekenreeks zijn deze te vinden in de ervaringsverhalen voor leraren. Onderstaand vind je dezelfde activiteiten, maar dan concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Je ziet meteen welke activiteiten er zijn en welke materialen er nodig zijn bij elke activiteit. 

Onderzoekend leren met dit thema

Stap 1 Introductie

Stap 2 Verkennen

Stap 3 Onderzoek opzetten

Stap 4 Onderzoek uitvoeren

Stap 5 Concluderen

Stap 6 Presenteren

Stap 7 Verdiepen



< Terug naar overzicht van thema's