Klein beginnen
Onderwijs kan een stuk afwisselender, verrassender, boeiender en uitdagender worden als je als leraar nieuwsgierig bent naar wat jouw leerlingen bezighoudt, openstaat voor hun leerbehoeften en erop weet in te spelen. Kinderen willen weten. Het is daarbij de kunst gouden momenten als verwondering, verwarring en nieuwsgierigheid te herkennen en te benutten. De nieuwsgierigheid van leerlingen geeft doel, vaart en richting aan hun leren. Het is voor kinderen heel bevredigend als ze zelf antwoord op hun vragen kunnen vinden. Onderzoek doen zullen ze moeten leren. Al doende nemen hun onderzoeksvaardigheden toe.
In het hoofdstuk Klein beginnen in boek 11 van de boekenreeks Wetenschappelijke doorbraken de klas in! beschrijft vakdidacticus Natuur & Techniek Jos Marell hoe je dit kunt aanpakken. Klein beginnen met onderzoek zorgt niet alleen voor een grotere betrokkenheid, maar ook voor meer plezier. Zo kan de gouden combinatie van ‘drive, fun & flow’ binnen bereik komen, met als resultaat dat de leerlingen merken steeds meer grip op en plezier in hun eigen ontwikkeling en leven te krijgen.