Wetenschap de klas in!

Gevaarlijke ideeën

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Dit thema gaat over Gevaarlijke ideeënHet verband tussen ideeën en veranderende regels in de maatschappij 

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Gevaarlijke ideeën wordt in hoofdstuk 4 behandeld in het derde boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Onderzoekers Radboud Universiteit
Bas Leijssenaar, Judith Martens en Leen Spruit.

Scholen
Basisschool De Binnenstad: Gertjan Goeree.
HAN: Robert-Jan Harms.

Download het boekhoofdstuk

Activiteiten

Voor het thema 'Gevaarlijke ideeën' zijn er een aantal activiteiten voor leerlingen uitgewerkt. In de boekenreeks zijn deze te vinden in de ervaringsverhalen voor leraren. Onderstaand vind je dezelfde activiteiten, maar dan concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Je ziet meteen welke activiteiten er zijn en welke materialen er nodig zijn bij elke activiteit. 

Introductieactiviteit: Stellingenspel

Activiteit 1: Schrijfopdracht

Activiteit 2: Filosoferen

Activiteit 3: De ezel van buridanus

Onderzoekend leren met dit thema

Stap 1 Introductie

Stap 2 Verkennen

Stap 3 Onderzoek opzetten

Stap 4 Onderzoek uitvoeren

Stap 5 Concluderen

Stap 6 Presenteren

Stap 7 Verdiepen



< Terug naar overzicht van thema's