Wetenschap de klas in!

Jheronimusch Bosch

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Jheronimus Bosch gaat over het leven en de schilderijen en tekeningen van Jheronimus Bosch. Wat zijn beroemde werken van Bosch? Wat maakt zijn werk zo bijzonder? Wat probeerde de schilder door middel van zijn schilderijen te vertellen? En wat is er eigenlijk onder de verf te vinden?

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Jheronimus Bosch wordt in hoofdstuk 4 behandeld in het zevende boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Dit hoofdstuk is gebaseerd op een project dat is vormgegeven door een projectteam waarin onderzoekers van de Radboud Universiteit samenwerken met basisscholen en het WKRU. Het projectteam ‘Jheronimus Bosch’ werkte samen in het schooljaar 2016-2017 en bestond uit de volgende mensen:

Onderzoekers Radboud Universiteit
Jos Koldeweij, Marieke van Wamel en Darius van Riemsdijk.

Scholen
De Troubadour, Elden: Rachel de Hair en Petra Laport.
De Haafakkers, Heteren: Esther van de Pas.

Activiteiten

Voor het thema Jheronimus Bosch zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt. 

Introductieactiviteit: Tuin der lusten

Activiteit 1: Bronnenonderzoek

Activiteit 2: Kijken onder de verflaag

Activiteit 3: Geheimen onder de verf

Activiteit 4: Geïnspireerddoor Bosch

Activiteit 5: Maak een verhaal van een bosch-schilderij

Activiteit 6: Schilderijanalyse

Activiteit 7: Teken je eigen Bosch-wezen

Onderzoekend leren met dit thema

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's