Leerlingen bestuderen een stukje oorspronkelijke tekst over Jheronimus Bosch.
Subthema
Bronnenonderzoek
Doelen
- Leerlingen maken kennis met bronnenonderzoek.
- Leerlingen begrijpen het belang van bronnenonderzoek voor het onderzoek naar Jheronimus Bosch.
Duur
20 minuten
Werkvorm
In drietallen
Benodigdheden
Per groepje:
- Afbeelding stukje oorspronkelijke tekst over Jheronimus Bosch (De afbeelding van het stukje oorspronkelijke tekst over Jheronimusch Bosch is verwerkt in het het Werkblad Bronnenonderzoek)
- Werkblad Bronnenonderzoek
- Computer met internet
Activiteit
Ieder groepje krijgt het werkblad Bronnenonderzoek, waarop een foto van een oorspronkelijk stukje tekst over Jheronimus Bosch is afgebeeld. Vertel de leerlingen dat ze gaan oefenen met bronnenonderzoek. Over iemand die zo lang geleden leefde als Jheronimus Bosch – vijfhonderd jaar geleden –is meestal maar heel weinig bekend. Er zijn maar heel weinig geschreven bronnen te vinden. Uit ieder klein stukje tekst over Jheronimus Bosch proberen onderzoekers dus informatie te halen. Uit het stukje tekst in het werkblad is bijvoorbeeld wel informatie te halen. Vertel de leerlingen dat ze met behulp van de vragen op het werkblad en met behulp van het internet gaan proberen uit te zoeken wat er in dit stukje tekst over Jheronimus Bosch geschreven staat. De leerlingen beantwoorden de vragen op het werkblad en schrijven ze op.
Afronding
De leerlingen bespreken klassikaal wat ze hebben ontdekt. Wat valt er uit het tekstje af te leiden? Wat er staat is: Hieronimus Aquens alias Bosch, seer vermaerd schilder, obiit 1516 (Jheronimus van Aken ook genoemd Bosch, zeer beroemd schilder, gestorven in 1516). Wat vinden ze ervan dat dit na vijfhonderd jaar nog te lezen is over Jheronimus Bosch? Wat denken leerlingen dat er nog over henzelf te vinden is over vijfhonderd jaar?
Verbinding met het thema
De onderzoekers wilden voor hun onderzoek naar de werken van Bosch ook zo veel mogelijk over Jheronimus Bosch zelf te weten komen. Ze hebben dus alle boeken en artikelen die over Bosch zijn geschreven bestudeerd om heel precies te weten wat er over hem bekend is. Ook hebben ze allegeschreven, historische bronnen – dus oude teksten die in de archieven worden bewaard –opnieuw bestudeerd en heel precies gelezen om zo veel mogelijk over Jheronimus Bosch te weten te komen. Het stukje tekst van de activiteit, een vermelding van Bosch in het wapenboek van de ‘Illustere Lieve Vrouwe Broederschap’, waar Bosch lid van was, vertelt ons vrij veel: dat de schilder Jheronimus van Aken heet, maar ook wel Bosch genoemd wordt, dat hij een zeer bekend schilder was in zijn eigen tijd en dat hij gestorven is in 1516.
Via archiefonderzoek weten we nu bijvoorbeeld ook dat Bosch en een van zijn broers borduurpatronen tekenden voor heiligenvoorstellingen op kerkelijke kleding, dat hij af en toe grond van zijn vrouw verkocht en dat hij in sommige jaren veel en in andere jaren vrij weinig belasting betaalde.
Tip
Deze activiteit kan uitgebreid worden door de leerlingen zelf een bronnenonderzoek naar Jheronimus Bosch te laten doen: de leerlingen gaan op het internet op zoek naar informatie over wie Bosch was, waar hij woonde, wanneer hij leefde etc.