Wetenschap de klas in!

Menselijke machines

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

In het hoofdstuk Menselijke machines ontdek je hoe ons brein werkt en hoe dit verschilt met kunstmatige intelligentie.

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Menselijke machines wordt behandeld in hoofdstuk 4 van het tiende boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Het project ‘Menselijke machines’ is in het schooljaar 2019-2020 ontwikkeld door een team van onderzoekers van de Radboud Universiteit, basisschoolleraren en het WKRU. Het Radboud Science Team ‘Menselijke machines’ bestond uit de volgende personen:

Onderzoekers Radboud Universiteit
Marcel van Gerven, Gabriëlle Ras, Jordy Thielen, Nadine Dijkstra, Franc Grootjen, Pablo Lanillos en Giulio Mecacci.

School
Daltonbasisschool De Borgwal in Bemmel: Christine van Mullem, Karen Hendriks, Thijs Rasing, Gerda Siersema en Demi van Wijk.

Verder lezen, kijken, luisteren

Activiteiten

Voor het thema Menselijke machines zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt.

Introductieactiviteit: Op pad met neurale netwerken

Activiteit 1: Mens versus machine

Activiteit 2: Fantaserende hersenen

Activiteit 3: Hoe werkt een computerbrein?

Activiteit 4: Praten met machines

Activiteit 5: Creatieve machines

Activiteit 6: Wat mogen robots wel of niet beslissen?

Onderzoekend leren met dit thema

Onderzoeksvragen

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's