Wetenschap de klas in!

Slaap en geheugen

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

In het hoofdstuk Slaap en Geheugen leer je over welke rol slaap speelt bij het opslaan van nieuwe informatie in ons geheugen en hoe onderzoekers hier onderzoek naar doen in ratten. 

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Slaap en geheugen wordt in hoofdstuk 2 behandeld van het dertiende boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Het project ‘Slaap, geheugen en proefdieronderzoek’ is in het schooljaar 2022-2023 ontwikkeld door een team van onderzoekers van de Radboud Universiteit, basisschoolleraren en het WKRU.

Onderzoekers Radboud Universiteit
Lisa Genzel en Jacqueline van der Meij. 

Scholen
Basisschool de Laarkakker in Arnhem: Juliëtte Geijselaers en Koen Sibbel.
Basisschool de Laarhorst in Arnhem: Franca Corstiaensen.

Activiteiten

Voor het thema Slaap en geheugen zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt.

Activiteit 1: Wat is geheugen?

Activiteit 2: Waarom slapen we?

Activiteit 3: Wanneer slapen we?

Activiteit 4: Waarom gebruiken we dieren in onderzoek?

Ervaringen in de klas

Hieronder vertelt Koen Sibbel, leraar van basisschool de Laarakker in Arnhem, over zijn ervaringen in de klas.

“Het was heel interessant om met het thema Slaap en geheugen aan de slag te gaan en ook de leerlingen sprak het erg aan. Ze worden uitgedaagd om op een andere manier met de stof om te gaan dan dat ze gewend zijn. Het is ook een onderwerp dat erg geschikt is om met onderzoekend leren aan de slag te gaan. Deze manier van onderwijs is een onderdeel van onze visie als school en dat is ook waarom we meedoen met dit project. Het zorgt ervoor dat het leren echt vanuit de leerlingen zelf komt. Zo leren zij zelf vragen te stellen en ontdekken zij zelf wat zij nodig hebben om tot een antwoord te komen."


Leerlingen van basisschool de Laarakker krijgen een kijkje achter de schermen in het dierenlab van dr. med. Lisa Genzel. (Foto: Jimmy Israël)

“Het meest bijzondere aan dit project is dat de leerlingen werken aan een onderwerp waar ze normaal gesproken niet zo snel stil bij staan. Zo zullen zij niet uit zichzelf ‘slaap’ en ‘geheugen’ aan elkaar koppelen en er in de klas mee aan de slag gaan. Als leraar is de toegevoegde waarde dat wij zelf weer worden uitgedaagd om de verdieping te zoeken om de leerlingen goed te begeleiden.”

“De leukste activiteit voor de leerlingen was activiteit 2 ‘Waarom slapen we?’, waarbij zij zo snel mogelijk een cijfercombinatie in moesten tikken. Daarbij zagen wij ook de grootste betrokkenheid. De activiteit laat heel goed het effect van slaap op je geheugen zien en dat je jezelf kan trainen.” 

“De activiteiten die in dit boek staan, bieden ook ruimte om creatief te zijn en zelf invulling te geven aan de opdrachten. Zo worden er bij activiteit 3 ‘Wanneer slapen we?’ vragenlijsten afgenomen door de leerlingen over slaapgewoontes. Eén van onze leraren heeft de leerlingen de opdracht gegeven om thuis en in de eigen omgeving proefpersonen te ondervragen. Een andere leraar is met de leerlingen naar een winkelcentrum in de stad geweest om daar de mensen te bevragen. Op die manier kun je er je eigen draai aan geven. Ze werkten allemaal naar hetzelfde doel toe, maar de route die je kunt nemen varieert.”

Naast de activiteiten in de klas, bezochten leerlingen van de Laarakker en de Laarhorst het Centraal Dierenlaboratorium van het Radboudumc in Nijmegen. Onderzoeker Lisa Genzel liet aan de hand van vier demonstraties de leerlingen kennismaken met haar proefdieronderzoek. Koen vult aan: “Wat je in het dierenlab ziet gebeuren, is dat de leerlingen uit hun eigen vertrouwde omgeving komen en dat ze daardoor enthousiast raken. Daarnaast belanden ze in feite ook in de directe wereld van de onderzoeker. Door op locatie mee te doen aan de demonstraties, kunnen ze proeven aan het onderwerp.”

“Er zijn verschillende competenties die de leerlingen gebruiken en ontwikkelen tijdens het doorlopen van de activiteiten. Eén belangrijke is toch wel het ontdekken. Daarnaast zijn samenwerken, overleggen en projectmatig werken ook prominente competenties die aan bod komen. Tot slot werken zij ook aan hun digitale vaardigheden.” 

“Als tip wil ik meegeven om je goed te verdiepen in de achtergrond van het thema. Als leraar krijg je vragen waar je misschien niet meteen het antwoord op kunt geven. Er zijn momenten geweest dat ik op de vraag terug moest komen om zelf eerst uit te zoeken hoe het nou echt zit. Het mooie daarvan is dat je zo het proces echt samen doorloopt met je leerlingen. En dan ontdek je ook dat we heel veel dingen nog niet weten als het gaat om verbanden tussen slaap en geheugen.”

Wil je zelf ook met je klas een dierenlaboratorium bezoeken? Dat kan in Nijmegen, Maastricht of Amsterdam. Neem via onderstaande gegevens contact op om een bezoek af te stemmen:

  • Nijmegen: Centraal Dierenlaboratorium Radboud Universiteit
    Lisa Genzel: l.genzel@donders.ru.nl 
  • Maastricht: Centrale Proefdiervoorzieningen (CPV) van Maastricht University
    Andreas Teubner: a.teubner@maastrichtuniversity.nl 
  • Amsterdam: Animal Research Institute AMC (ARIA)
    Cindy Schlosser: c.m.schlosser@amsterdamumc.nl

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's