Wetenschap de klas in!

Wonderkind

< Terug naar overzicht van thema's

Over het thema

Het wonderkind David Gorleaus gaat over de invloed van leeftijd, ervaring en context op het denken. David Gorleaus heeft indrukwekkende manuscripten geschreven, die een grote invloed hadden op de ontwikkeling van filosofie en wetenschap in Nederland. Denken jonge mensen anders dan volwassenen? Hoe komt het dat sommige mensen heel anders denken dan andere?

In de boekenreeks 'Wetenschappelijke doorbraken de klas in!' laten we zien hoe je wetenschap in het basisonderwijs brengt via onderzoekend leren. Het thema Wonderkind David Gorleaus wordt in hoofdstuk 5 behandeld in het vierde boek uit de reeks. Klik hier voor meer informatie over de boekenreeks en de mogelijkheid om het boek te bestellen.

Onderzoekers Radboud Universiteit
Christoph Lüthy, Bas Leijssenaar en Judith Martens.

Scholen
HAN Pabo, Nijmegen: Denise Francken
Basisschool de Muze, Nijmegen: Ada de Metz en Thea Aarts

Verder lezen, kijken, luisteren

Activiteiten

Voor het thema Wonderkind zijn er een aantal activiteiten uitgewerkt. De activiteiten zijn concreet en in detail uitgewerkt, zodat ze makkelijk uit te voeren zijn in de klas. Hieronder kun je zien welke activiteiten er zijn en kun je meteen de materialen downloaden die je voor deze activiteit nodig hebt. 

Introductieactiviteit: Wonderkinderen

Activiteit 2: Het hoedenexperiment

Activiteit 3: Optische illusies

Activiteit 4: Maak het verhaal af aan de hand van een toneelstukje

Activiteit 5: Foto's bewerken

Activiteit 6: Zie je alles om je heen?

Activiteit 7: Het twee-culturenspel: RAFA RAFA

Activiteit 9: Het utopie-spel

Activiteit 10: Onderzoek: denken mensen van verschillende leeftijden anders?

Onderzoekend leren met dit thema

Leidraad Onderzoekend leren



< Terug naar overzicht van thema's